השתמטות כסימפטום

צעדת המחאה נגד ההשתמטות מצה"ל ראויה במיוחד לאור הסכנות העומדות בפני החברה הישראלית: אויבים מחוץ והשסע המגזרי מבפנים. ובכלל דרישת השוויון היא בסיסית וטבעית ללא צורך בהנמקה נוספת.

אלא שהמפגינים צריכים לעשות ניתוח אמיתי וכן בנוגע לבקשתם המוצדקת. אחד הדברים התמוהים ביותר בבקשת גיוס בחורי הישיבות היא ההתעלמות מתקציבי העתק המוזרמים למערכת החינוך החרדית. בני, שלמד ב"חיידר" עד גיל 11, שינן את דברי החזון-איש: "אין מציאות של דו-קיום בין נאמני התורה הקדושה לבין מדינה חילונית והציונות והיהדות הן צרות זו לזו", וכן את דברי הגר"ח מבריסק: "מטרת הציונות – לא מדינה, אלא עקירת התורה. המדינה אינה אלא אמצעי להגשמת מטרה זו".
יתירה מכך, השיח במערכת חינוך זו הוא מלחמתי וממוקד. מנהל הסמינר לבנות בבני ברק, הרב זאב וולף, שהתייחס לקמפיין על אי גיוס בחורי הישיבות ודבריו פורסמו בעיתון "יתד נאמן" תחת הכותרת "מלחמה בעמלק": "כבר אמר מרן הגרי"ז שהנס של היהדות החרדית שהממשלה עסקה במלחמתה עם הערבים, לולא זאת היו משקיעים את כל משאביהם במלחמה נגד התורה. ייתכן שאחרי חמישים שנות מדינה פקעה סבלנותם והחליטו להילחם בשתי חזיתות (ערבים וחרדים)".
משמע, נושא גיוס בחורי ישיבות הוא רק סימפטום למערכת החינוך החרדית, השוללת את קיומה של מדינת ישראל תחת שלטון דמוקרטי-ליברלי.

וכאן באה תמיהה רבתי, לאלה המבקשים בצדק שוויון בנטל: וכי מה יעשה בחור ישיבה,  שמשחר ינקותו שומע את הוריו ומחנכיו מדברים נגד המדינה הציונית, משתמשים בשיח לוחמני ומגדירים את מנהיגי המדינה כ"עמלק"?

כיצד, שואל אני, יזרע אדם בגינתו זרעי קוץ ודרדר, וכשאלה צמחו במלוא עוקצם ותפארתם יוצא הזורע בכעס ובמחאה נגד הקוצים?

כיצד נבקש לגייס בחור שתבנית הולדתו, הגרסא דינקותא שלו, לתעב את המדינה ומנהיגיה הציונים-יהודים? תנו דעתכם על "הקב"א" הנמוך: יכולות גופניות (אין שיעורי ספורט); אוריינטציה מרחבית (אין שיעורי גיאוגרפיה); חוסר הכרת התנועה הציונית (לא לומדים היסטוריה); חוסר המוטיבציה לעצמאות ריבונית ליהודים (מחנכים אותם שיבנה וחכמיה תיתכן בכל מקום בעולם); אי קבלה את מדינת ישראל כדמוקרטית (אינם לומדים אזרחות)… כל אלה חוברים יחדיו למציאות כמעט בלתי אפשרית לגיוס נורמאלי לצה"ל. במצב זה נראה שאין הנזק שווה את התועלת:

"דָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם נאור וְאֶת דָּתֵי המדינהְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַצה"ל אֵין שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם".

כדי ליישם גיוס אמיתי ושוויוני עלינו להתחיל מיסוד הבעיה – "החינוך" – ופתרונה, קרי ביטול מגזרי החינוך העצמאיים, הפסקת תזרים הכסף למוסדות העוינים את הדמוקרטיה, הנאורות ומדינת היהודים החפצה להתקיים על יסודות ההומניזם.

דברים כאלה כתבתי לפני שמונה שנים, והנה איננו לומדים דבר וממשיכים לעסוק בקליפת העניין במקום במהותו.

 

הפוסט הזה פורסם בתאריך "לא רק ידען". קישור קבוע.

12 תגובות על השתמטות כסימפטום

  1. מאת אופיר:‏

    הבאת כמה ציטוטים במאמר מרבנים ועיתון "יתד נאמן". אשמח אם תוכל להביא מקורות…
    תודה!

  2. מאת ל.ק:‏

    ירון שלום,
    אני תלמיד כיתה י"ב בישיבה תיכונית במרכז הארץ ואיני מסכים עם תגובתך השניה.
    אצטט :
    "בכיתות א לומדים רק 35% בממלכתי הכללי היתר בחרדי/דתי/ערבי ושלושת מגזרי החינוך האלה מתחנכים נגד מדינה יהודית דמוקרטית."
    בתגובתך לא התחייסת לבתי ספר פרטיים. בנוסף, כתבת שבמגזרי חינוך אלה מחנכים נגד מדינה יהודית דמוקרטית ואיני מסכים עם זה כלל. אני לומד ולמדתי במסגרות חינוך דתיים *לאומיות* קלאסיות כמו בית ספר יסודי ממלכתי דתי וישיבה תיכונית *פרטית* , לא רק שחונכתי לתמיכה במדינה יהודית ודמוקרטית חונכתי גם לערכים חזקים של תרומה ועזרה למדינה גם בבית וגם בבתי הספר. אחוז המתגייסים לצבא בשלושת המחזורים שמעליי בישיבה הוא קרוב למאה כשאולי אחד בכל מחזור לא התגייס.
    לגבי חרדים וערבים אולי אתה צודק אבל ממה שאני יודע ערבים לומדים על הערכים שלהם וההיסטוריה שלהם, ועל כן אין לי תלונה , כמו שאני לומד מחשבת ישראל גם להם מותר ללמוד.
    מה שבטוח שאחוז התלמידים שמתחנכים נגד מדינה דמוקרטית הוא **לא** 65 אחוזים.

    • מאת דוד:‏

      ל., יקר,
      עצוב מאוד שאין לך תלונה על כך שמגזרים שלמים, ההולכים וגדלים, לומדים ומלמדים ערכים המתנגדים למדינה.

    • מאת ירון:‏

      שלום ל.ק
      מהי דמוקרטיה בעיניך?
      יתכן ויש הבדלי פרשנות ביננו במושג זה.
      ירון

      • מאת ל.ק:‏

        דמוקרטיה כפשוטו , שלטון העם.
        מתוך "ויקיפדיה":
        "שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת להשפיע על המדיניות הציבורית במדינתם, באופן חוקי וממוסד. הם יכולים לעשות זאת, לדוגמה, באמצעות הבעת דעות בפומבי, הצבעה בבחירות או במשאלי עם, השתתפות בדיונים לפני ההחלטות ובהחלטות עצמן, התמודדות בבחירות או הצטרפות אל מפלגה המתמודדת בהן."

        • מאת ירון:‏

          שלום ל.ק.

          המונח דמוקרטיה מורחב יותר לזכויות אדם וכך נקבע גם בחוק יסוד בישראל: "כבוד האדם וחירותו".
          באומרי שהדתיים מתנגדים לדמוקרטיה כוונתי שמתנגדים לזכויות אדם ללא הבדל מין, מוצא והשקפת עולם.

          • מאת ל.ק:‏

            שוב אצטט את הערך מויקיפדיה:
            "נכון לעשור הראשון של המאה ה-21, מרבית המדינות הדמוקרטיות דוגלות גם בשוויון הזדמנויות ועושות מאמצים לאפשר השפעה שלטונית שווה של כלל האזרחים, בלא תלות במוצא, מעמד חברתי וכלכלי, מין, גזע, דת וכיוצא באלה. כדי לממש שוויון כזה ניתן, למשל, להגביל את יכולתו של מועמד בבחירות לממן תעמולה מכיסו הפרטי ולמנוע יתרון של מועמדים עשירים או לדאוג לקלפיות נגישות ולאפשר הצבעה לאזרחים נכים וזקנים. אולם, השאיפה לשוויון אינה תנאי הכרחי לדמוקרטיה. דמוקרטיה יכולה להתקיים, למשל, בלי זכות הצבעה לנשים כמו ביוון הקדומה או בשווייץ (זכות ההצבעה לנשים הוענקה בה רק ב-1971)."

          • מאת ל.ק:‏

            וחוץ מזה שאני יכול להעיד שברוב המקרים אין ביטול זכויות אדם על רקע מין מוצא או השקפת עולם.

          • מאת ירון:‏

            ל.ק
            אין טעם לדון בפרשנות המילה דמוקרטיה (יש לה פרשנות מצמצמת ומורחבת).
            בדת יהודית נשים מופלות, גויים מזולזלים ודמם וממונם כמעט הפקר, והכופרים ההומניסטים נידונים למיתה.

          • מאת ל.ק:‏

            בכל מדינות העולם אין יחס שווה לנשים, וגם המקום השמור בכנסת זה לא יחס שווה אלא ההפך.כמו שיש ליגה לכדורסל לגברים ונשים בנפרד כך גם בית המדרש יכול להתחלק ולעיתים אף מטעמי נוחות בלבד(למשל צורך בפיצול קבוצה גדולה אז הפתרון הוא חילוק לפי מגדרים- נפוץ מאוד לאור הביקוש הגודל לבתי ספר דתיים באזורי לפחות).
            ע"ז כמו הרבה מושגים שונים כבר לא תקף היום מפני שבכול מקרה אין בתי דין וכד' .באותה תקופה ואף מאות אחדות אחריה מהלך כזה של התרחקות דרסטית מעבודת אל שונה משלך היה מהלך לגיטימי ומוכר שכל עם נהג מטעמי "התבוללות" , כמו מסעות הצלב ומסעות נגד כופרים בבוהמה מצד הנצרות למשל. היום לעומת זאת הדבר הכי קרוב שראינו זה מכתב הרבנים שמטרתו לעורר את הבעיה שנוצרת עקב "בריחת" בנות יהודיות לבני זוג ערביים וגם הוא עורר התנגדויות גדולות בציבור הדתי לאומי

  3. מאת omri:‏

    I love the way you write and I agree with you completely, I just hope more people would join you're movement in time.

    By the way, with the accelerating pace of change in science and technology,  do you really think they will be as big a problem as you think? mark twain famously said that there are lies, damned lies and statistics. And I would add demographics to that. Who knows what will happened in 10 years with this amazing pace of change? hopefully they won't be a spec on our radar by then.  

    • מאת ירון:‏

      שלום עמרי,
      המצב בארץ, מבחינה דמוקרטית והומנית, בכי רע.
      לא מדובר "בנבואה" או סטטיסטיקה עתידית. אלא בהווה!!! כעת!!!
      בכיתות א לומדים רק 35% בממלכתי הכללי היתר בחרדי/דתי/ערבי ושלושת מגזרי החינוך האלה מתחנכים נגד מדינה יהודית דמוקרטית.
      עיין בדבריי "מערכת חינוך כפלטפורמה למדינה נורמלית".
      http://orr.org.il/index.php?option=com_content&task=view&id=215&Itemid=34

      לגבי התפתחות המדע והטכנולוגיה, להבנתי, אין הם משפיעים על נפש האדם אלא מסייעים לרצונו הראשוני. רצוני לומר שאדם המתחנך לערך של אני ואפסי עוד (העם היהודי הוא העם הנבחר/ הדת המוסלמית היא הדת הנשגבה ביותר) ישתמש באמצעים הטכנולוגיים ליישם רצונו ביתר קלות.

      ירון

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>