אכן, מילים יכולות להרוג

הפרקליטות הגיבה להסתה נגד שי ניצן: "מילים יכולות להרוג".

הם יכלו להשתמש בלשון משלֵי: "מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן" (משלי יח). המילים מבטאות אידיאה ואידיאה בכוחה להניע מעשים.

ומהיכן הטמיעו המסיתים אידיאת הסתה? האם הפרקליטות שאלה עצמה שאלה פשוטה זו? נראה שלא. כי התשובה נמצאת בתוכניות הלימוד המאושרות בחתימת ידו של שר החינוך.

הילדים הלומדים במסגרות החינוך העצמאי (חרדי) וממלכתי דתי לומדים את "כתבי הקודש" כדברי אלוהים חיים, כלומר כאידיאל הנעלה ונשגב מכל מחשבה אנושית. הלומדים במסגרת החינוך הערבי לומדים את האידיאל המוסלמי המעוגן בכתבי הקודש שלהם.

איני רואה צורך להכביר בדוגמאות מהתפיסות הדתיות: להרג, נקם, סקילה, רדיפה ובכלל אלימות פיזית ומילולית. אביא דוגמה מהמונח "הסתה" שנוגע לענייננו.

"כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן אִמֶּךָ אוֹ בִנְךָ אוֹ בִתְּךָ אוֹ אֵשֶׁת חֵיקֶךָ אוֹ רֵעֲךָ אֲשֶׁר כְּנַפְשְׁךָ בַּסֵּתֶר לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ…לֹא תֹאבֶה לוֹ וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו וְלֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וְלֹא תַחְמֹל וְלֹא תְכַסֶּה עָלָיו: כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ יָדְךָ תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשׁוֹנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה: וּסְקַלְתּוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת כִּי בִקֵּשׁ לְהַדִּיחֲךָ מֵעַל יְהֹוָה אֱלֹהֶיך" (דברים, יג; 7-11).

כדוגמה לאקטואליה של כתבי הקודש מצורף בהמשך צילום מגיליון חב"ד המורה להרביץ לפעילי דעת אמת, לאורו של הפסוק הנ"ל. כלומר, על פי תוכנית הלימודים, המאושרת בידי שר החינוך, למעלה ממחצית מילדי ישראל לומדים שהמנסה לשכנע אדם דתי שהשקפותיו שווא כמו למשל השקפה שגויים ויהודים חד המה ובני האדם כולם שווים – דינו מוות!

[בהקשר זה יש לזכור שחומר מיסיונרי של חב"ד ושל ארגונים דתיים אחרים מחולק בלא הפרעה מדי שבוע באזורים חילוניים.]

ולכן יש לתמוה ולשאול את הפרקליטות ואת כל חפצי החירות והדמוקרטיה: אם מילים בכוחן להרוג, מהו דינה של מערכת חינוך מוסדרת ומאושרת? כיצד ייתכן שאדם ימחה נגד מילים וישתוק מול תוכנית לימודים? תשובה אחת אפשרית בעיני- הרומנטיזציה של הדת מהווה תריס חוצץ לראות אלימות חינוכית.

אם היו מסירים את ליקוי הדת מעיניהם הם היו דורשים לבטל את מסלולי החינוך שאינם מלמדים חינוך הומניסטי.

 

הפוסט הזה פורסם בתאריך הסתה, חב"ד, חינוך, מיסיון. קישור קבוע.

14 תגובות על אכן, מילים יכולות להרוג

  1. מאת אברהם:‏

    הפסוק שהבאת מדבר רק כשיש סנהדרין גדולה. מבחינה הלכתית אי אפשר לדון דיני נפשות כיום.
    שי ניצן והצוות שלו מתעמרים עם ציבור המתיישבים ומקפידים איתם על קוצו של יוד יותר מזה. וכאן לא מדובר על 'משתמטים' או 'דוסים', מדובר בחבר'ה שמתגייסים לקרבי, משלמים מיסים, והולכים למילואים בלי משחקים. בכל עת שהערבים או אנרכיסטים מבצעים פרובוקציות, נעמדת הפרקליטות נגד המתיישבים.
    הנה כך לדוגמא סיפורם של דני ואיציק חלמיש:
    http://groups.google.com/group/israel_laad/browse_thread/thread/53c9be670597e23d/fad43a9589d22a5c?pli=1

  2. מאת רפאל:‏

    שלום ירון ,
    אתה איש מקסים בעל דעת ואמת בידו .אין ספק ש-כשאוכל להצביע בבחירות אתן את קולי בשביל המפלגה שלך.תמשיך בעבודתך. אל תתייאש,אני מאמין שכמו שאני ועוד הרבה אנשים מהעולם ומאזרחי המדינה התעוררו- כך בסופו של דבר יגיע היום שבו כולם ,או לפחות הרוב יוודע לאמת שאתה נלחם עליה בכזה עוז שאני מעריץ.

  3. מאת יואב זלמנוביץ:‏

    האין אתה הופך ונעשה כל מה ומי שאתה מטיף נגדו?
    האם הכח שאתה צובר, לא ברצונך, אולי, לא פועל נגד הרעיון הראשוני שלך ?
    מה מניע אותך נגד הדת והדתיים?האם העובדה שנפלת,בטיפשותך, ברשתם?
    אני שואל כיוון שאתה בפרוש מייצג בדברים רבים את עמדותי והשקפותי.
    שלך
    יואב.

    • מאת ירון:‏

      שלום יואב,
      אתלה על אילן גדול המדינאי הדגול של האימפריה הרומית, קיקרו: "אל לו לאדם להישאר בפרטיותו שעה שהחירות האזרחית נתונה בסכנה".
      ירון

  4. מאת יחיאל מיכל גרליק:‏

    שלום לך ירון,

    עיינתי פעם אחר פעם בדף שהצגת, ואני תמה, עד מתי מסלף אתה עלינו את הכתובים?
    קורא התמים, שאינו בקי בז'רגון הפנים חרדי, לא ישכיל להבין את המונח לפניו. אך אני (וגם אתה), יכולים להבין, כי זהו מכתבו של האדמו"ר מסלונים (זצ"ל), ולא של אחד מרבני חב"ד.
    אדרבה, מכתב זה בא בתגובה למאמר מערכת של העיתון, בו נכתב בדיוק להפך – לנהוג באהבת ישראל כלפי אנשי 'דעת אמת'. קרא שוב את הפיסקה השניה, וראה שדעתו של האדמו"ר חלוקה על דעתם של אנשי עיתון כפר חב"ד…
    הלכך, מציג אתה מצג שווא, כאילו אנשי חב"ד, ואני הקטן בתוכם דוגלים באלימות, כאשר כל דרדק יודע, כי הרבי מליובאוויטש, הורה לא אחת ושתיים לחסידיו לפשוט גוום למכים, ואפילו שלא להחזיר לתוקפיהם.
    הנהגה זו מיוסדת על דבריו של אדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מליאדי, בספרו המפורסם 'תניא', בו הוא מצווה לחסידיו שלא להתגונן בפני המתנגדים להם. הדברים ידועים לכל, ואין צורך לחזור עליהם שוב.
    אך אתה, כמי שנר 'השכל הדעת והאמת' לרגליו, מחויב פי כמה ליושר אינטלקטואלי….

    אשמח לשמוע ממך בכתובת המייל, שלי, שניתנת כמובן לא לפירסום

    • מאת ירון:‏

      שלום יחיאל,
      הרבי מילובוויטש חמור מכולם.
      הוא שולל את הלגיטימיות החילונית – וברוב חוצפה ויהירות כך כתב: "לאיש דתי להתנהג כחילוני הרי זה נגד מצפונו, מה שאין כן לאיש חילוני להתנהג כאיש דתי, אין זה אלא נגד הנוחיות שלו".
      ירון

      • מאת יחיאל מיכל גרליק:‏

        שלום רב,
        נתחיל בכך שכאיש המתגאה בידע החופשי אליו הוא נחשף, מתאים יותר לדייק באיות השם "ליובאוויטש", הזלזול הספק-מכוון, מוריד מערך הדברים.
        לענייננו, קראתי פעם אחר פעם את תגובתך הקצרה, ואני תמה שנית, "טענו בחיטים והודה לו בשעורים", מושג תלמודי ידוע המוכר לך וודאי מעברך הדתי.
        אני טוען בתגובתי, כי פוסט זה משקר ומסלף במצח נחושה, ואתה מתחמק בסירבול מנתינת תשובה מספקת!
        הזו היא דרכך?
        על עצם דבריו של הרבי, יהיה ניתן לדון בהזדמנות אחרת, אך וודאי שדבריו מייצגים אסכולה שלימה, ולא רק את דעתו של איש בודד.
        אשמח לראות את תגובתי באתר, המתגאה כל כך בחופש הביטוי.

        יחיאל.

        • מאת ירון:‏

          שלום יחיאל,

          לו היית נוכח בחלוקת הקונטרסים בחב"ד, בו הציבור החב"די – נשים, זקנים וטף, רגמו אותנו באבנים במבט רצחני היית מסיק אחת מהשתיים:
          1. שחב"ד מחונכים לאלימות רפלקסית ברגע ששומעים דעה המנוגדת לדת (בעצם לרבי).
          2. החינוך החב"די מתנגד לאלימות גם נגד הומניסטים אתיאיסטים הנלחמים בדת הגזענית, אך החינוך לא צלח.

          שוחחתי עם אדם חב"דניק במקום מושבי, פעמים רבות הוא טען לפניי: חב"ד הם לא כמו ליטאים הם אוהבי ישראל וכל יהודי הוא נשמה טהורה (הוא כיוון גם אליי למרות שידע על פעולותיי הציבוריות).
          לימים, עבר מהפך והחל באלימות מילולית ברמת ביבין ושופכין.
          ירון

          • מאת יחיאל מיכל גרליק:‏

            עדיין לא עניתי לי על טיעון המסולף שהצגת בפוסט זה, ומפומפם על ידך שוב ושוב, אני מסיק מכאן, כי אתה מודה לדברי.

            לטיעונים החדשים שהבאת:
            אתה טוען מעדות ראיה כי הותקפת בכפר חב"ד לפני כעשור, אין לי דרך לאשש או להפריך טענה זו. כל מה שאני יודע הוא שעמדתה הרשמית של חב"ד, היא אהבת ישראל ללא גבולות.
            ר' כאן: http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=992&CategoryID=536
            אומר עוד, כי מעולם לא נתקלתי באלימות כדוגמת זו המתוארת על ידך, כך ש"כל המוציא עליו הראיה".

            אגב, בשל נקודות ההשקה שרבות כל כך, בין חב"ד לציבור החילוני, נדמה כי היעדרם של פירסומים על פרשיות אלימות כאלו, מוכיח כי חב"ד מצויידת במנות גדושות של סבלנות והארת פנים.

            הנה, אתה בעצמך מעיד, כי איש חב"ד במקום מגוריך, (הקהילה החבדי"ת שם לא גדולה במיוחד, כך שבניחוש מושכל אני מכירו אישית…), לפחות בתחילת הדרך ידע על פעילוןתך הציבורית, אך דיבר איתך באופן ידידותי.
            האין זאת ראיה לדברי?

            אכן, חלקים גדולים מנימוקיך הנפוצים על שנאת החרדים, כגון: גזענות, מיזוגניה, בורות, השתמטות וכיו"ב, אינם נוגעים כלל לחסידות חב"ד. (אגב, ייתכן וכן הוא גם בחוגים אחרים, זאת כבר איני יכול להבטיח).

            אשמח לדון איתך עוד בכתובת המייל שלי.

  5. מאת אליהו אופיר:‏

    אינך יכול להאשים את כתבי הקודש בתור מפלגת אור מכיוון שכל המוסר והמשפט היום מבוסס על נביאי ישראל ע"פ מגילת העצמאות שהיא המסמך המחייב ביותר. לכן מקסימום אתה יכול למחות נגד פעולות מסויימות אך לא נגד עצם מילותיהם של קתבי הקודש

    • מאת ירון:‏

      שלום אליהו,
      מגילת העצמאות מאדירה את הנביאים רק במשמעות המוסרית אוניברסלית שלה: "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור בלי הבדל דת, גזע ומין גמור לכל אזרחיה…".
      ירון

  6. מאת סארגון:‏

    אחרי שנים של פעילות בתחום הרשת, ועשרות ארגונים של אתאיזם, חופש או כל דבר אחר, המסקנה ברורה!
    מפלגת אור היא הדרך היחידה.

  7. מאת משה עברי:‏

    ירון,
    האם הגשתם תלונה, תביעה בבית משפט ?
    העלון הנ"ל נראה לי במפורש כקריאה להסתה, הצדקה מפורשת לאלימות.
    ועניין זה אינו עומד בקריטריונים לחופש הביטוי.

    • מאת ירון:‏

      משה,
      לאחר פעילות ממושכת הכוללת תביעות בבית משפט (בית משפט השלום והמחוזי פסקו שמותר להוציא דבתי רעה משום שאני פוגע ברגשות האמונה הדתית), אני מסיק שיש לנו אמצעי יחיד, בעל הסכוי הבלעדי להציל את הספינה: מפלגת אור.
      ירון

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>