מפלגת אור בתקשורת

יהיה אור בכנסת, הקיבוץ

יהיה אור בכנסת / ארנון לפיד

 

מפלגת"אור", שהוקמה בשבוע שעבר (גם על-ידי קיבוצניקים!), מיועדת לכל מי שרואה בחילוניות ערך ומודאג מהשתלטות הדת על המדינה * ולא, הם לא דומים ל"מרצ" ול"שינוי"

 

מזל טוב ומברוק ל"אור", מפלגה חדשה, ילידת יום רביעי בשבוע שעבר, שכל כוונותיה רצויות: "הפרדת הדת מהמדינה; שוויון זכויות וחובות מלא לכל האזרחים; העצמה מרבית של חירויות הפרט; שיקום האמון ותחושת השיתוף בין כל האזרחים; מערכת חינוך שוויונית לכל אזרח, המבוססת על עקרונות ההומניזם, התבונה, המדע,החירות והנאמנות למדינה תוך שיקוף עקרונות הדמוקרטיה והשוויון, בשילוב עם ערכי מסורת ורב-תרבותיות". מה עוד תבקשי מאתנו, מכורה?

 

בין מאה החברים המייסדים (שכל אחד מהם נדרש להפקיד אלף ש"ח "דמי רצינות", לצורך רישום המפלגה אצל רשם המפלגות), נמנים: יהושע סובול, דני קרמן, יאיר גרבוז, וגם שני קיבוצניקים וטובים: עדה מנדל מקריית-ענבים ויעקב סתר מבית-גוברין. סתר (60), אחד משבעת החברים בהנהלת המפלגה, הוא עורך ראשי ומנהל הכספים של "יד טבנקין", שהגיע לקיבוץ מתל-אביב, לפני 33 שנים, כדי"להגשים חלום ולהתנסות בחוויה הקיבוצית" (נו, ואיך החוויה? - "טובה מאוד. מעולה"). הוא לא היה חבר תנועת נוער, ולא התחנך בקיבוץ, אבל נולד בבית פועלי, לאב שהיה סבל וחבר אצ"ל, וכאמור, תמיד חלם על קיבוץ. אל ירון ידען - בעבר חרדי ועילוי בתורה, וכיום חילוני חרד, ראש המפלגה החדשה - התוודע כשזה הקים את "דעת אמת - התנועה לשחרור מהדת ולקידום הנאורות וההשכלה", שממנה נבטה "אור", ומאז הוא חבר בשורותיה. כשהזמין אותו ידען, לפי שנה, להצטרף למעשה הקמתה של "אור", נרתע. "למרות שאני בעל תודעה פוליטית מפותחת", אומר סתר, "מעולם לא ראיתי את עצמי נכנס לפעילות ולעסקנות פוליטית. אבל ירון לחץ, ושכנע אותי. הוא הצליח להדליק בי את הניצוץ".

 

מי שמכיר את ידען ואת "דעת אמת", יודע מה בוער בעצמותיהם (ומדוע נלחמים בהם החרדים בכל כוחם וארסם). אותם דברים בוערים גם בעצמותיו של סתר: "אני מודאג מאוד מהמגמות שמסתמנות במדינה, מגמות שמאיימות להפוך אותנו לתיאוקרטיה, שתתנהל על פי חוקי ההלכה היהודית ובניגוד לערכי הציונות, שעליהם גדלנו. אנחנו רואים, בעיקר בשנים האחרונות, את התגברות הפונדמנטליזם ביהדות, על חשבון רעיונות וערכים הומניסטיים".

 

סתר גם נמנה עם הצוות שכתב את מצע המפלגה, מה שלא נשמע כאילו היה כיף גדול: "ישבנו וקראנו בקפידה את המצעים של מרצ, של העבודה ושל שינוי, וחיפשנו בתוכנו מה משותף בהם לכולנו. היו בינינו ויכוחים, אבל לא עקרוניים, אלא ניסוחיים. רובנו חולקים דעות דומות באשר לכיוון הרצוי לחברה הישראלית, אבל לא בדקנו בציציות הפוליטיות של איש. מצאנו בסיס משותף לגבי שלושת עקרונות הליבה שלנו".

 

ש: קשה להאמין שאנשי ימין ימצאו בית ב"אור".

יעקב סתר: "אינני יכול לומר. לא מזדהים אצלנו כאנשי שמאל, או ימין. הייתי מגדיר את המפלגה כמפלגת מרכז, וגם אני, אגב, רואה עצמי כאיש מרכז. אנחנו, למשל, בעד שוק חופשי, אבל עם הפנים אל האוכלוסיות החלשות".

 

ש: הבה נבדוק: ירושלים אחת, או ירושלים מחולקת?

"לא תוציא ממני הצהרות בנושא לפני שנקיים עליו דיון במליאה, וזה יקרה בקרוב".

 

ש: מה יש במצע שלכם, שאין במצע של מרצ?

"מרצ היא מפלגה נכבדה, ואגב, גם אשתי מצביעה לה, אבל יש ממנה עייפות מסוימת. הדימוי שלה הוא של מפלגה אליטיסטית, והיא כמעט לא עוסקת בעקרונות הליבה שלנו, אלא יותר בסכסוך הישראלי-ערבי. לפחות בתקופת ביילין - אולי ג'ומס ישנה את זה - היא כמעט לא התייחסה לנושאים חברתיים, ובהחלט לא מספיק בענייני דת ומדינה, שבעינינו הם ראשונים במעלה. רק כדי להמחיש את חומרת הנושא: לאחרונה דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבקרוב מאוד נאבד את הרוב החילוני בחינוך, לטובת החינוך העצמאי, קרי החרדי. אינני פוסל עקרונית את זכותם של הורים חרדים לחנך את ילדיהם כרצונם, אבל המחשבה, שבמימון המדינה הציונית יתחנכו רוב ילדי ישראל במוסדות שאינם מזדהים עם המדינה, ובמנותק מכל מה שמבטא נאורות, קדמה והומניזם - היא בלתי נסבלת. פירוש הדבר, שהגלות חוזרת אלינו. אנחנו קרובים למצב של מדינה בתוך מדינה, כשהמדינה החרדית פוסלת את ערכי מדינת ישראל".

 

ש: האם אין לראות ב"אור" גלגול חדש של "שינוי", מנוחתה עדן?

"ממש לא. 'אור' אינה מגדירה עצמה מפלגה ליברלית, כמו שינוי, אלא מפלגה הומניסטית, במובן הרחב של המילה. אני מניח שיש ב'אור' גם אנשים שהשקפת עולמם ליברלית, כמו שיש המגדירים עצמם סוציאליסטים, וגם כל הגוונים שביניהם. כאמור, לא בדקנו בציציות. זאת, ועוד: התנהלות 'שינוי' תייגה אותה כמפלגה שונאת חרדים, ו'אור' בפירוש אינה שונאת חרדים. היא קמה למען הפרדת מוסדות הדת מהמדינה, למען חינוך שוויוני לכול, ולמען שוויון בפני החוק. נכון שהסעיפים האלה כלולים במצעי רוב המפלגות הציוניות, אבל רק 'אור' מעמידה אותם בראש מעייניה, ולא משום שכבר נפתרו כל בעיות החברה והביטחון, אלא משום שאי-אפשר עוד להזניח ולדחות אותן, עד שירווח. שעון החול פועל כל הזמן לרעת ישראל חילונית ודמוקרטית, וכל מי שרואים בחילוניות ערך, צריכים להיות מודאגים".

 

ש: אתה ודאי מודע לסיכוי הקלוש של "אור" להיכנס לכנסת.

"מה אגיד לך... אני משער שהסיכויים אינם גבוהים, אבל הכול פתוח; ובהסתמך על מה שאני שומע בעצמי מחברים וממכרים, יש ייאוש גדול מהמערכת הפוליטית הקיימת בארץ. זה לא מרפה את ידינו. בניגוד לייאוש ולאדישות בציבור, אנחנו רוצים לבדוק את יכולתנו".

 

ש: דיברת על האליטיזם של מרצ. בוא נשמע: מזרחיים ודתיים יש בשורותיכם?

"לא בדקנו. אגב, אני עצמי 'ספרדי', הוריי ילידי תורכיה. אנחנו פונים ופתוחים לכולם, כולל דתיים, וידוע לנו גם על חרדים שמצדדים בהפרדת הדת מהמדינה, אבל הם נחסמים על-ידי הרבנים שלהם, כך שאיני יודע מה הסיכוי שיצטרפו אלינו. הייתי אומר, שרוב החברים ב'אור' הם אנשים משכילים שאכפת להם".

 

ש: תתכוננו לסטיגמה: אליטיסטים אשכנזים.

"אם להיות ציוני, נאור והומניסט, פירושו אליטיזם - אז כן, אנחנו אליטיסטים. אם יורשה לי, אני מבקש לפנות מכאן לחבריי בקיבוצים: התקשרו והצטרפו אלינו - למען ישראל נאורה, שבה כבוד האדם עומד במרכז, ולא כבוד האל".